Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bintang Temubual: Audrey Tautou
Tips Persediaan Perkahwinan
Fesyen fesyen Fesyen diperbuat daripada bulu

Dari perumah ke ibu bekerja Mengenai perubahan peranan ibu

LANGSUNG DARI SARAWAK 5 PM [14 OGOS 2015] (Jun 2019).

Anonim

Hanya 100 tahun yang lalu seorang ibu tinggal secara eksklusif untuk anak-anaknya dan suaminya. Emansipasi dan kemajuan perubatan membantu wanita untuk menentukan sendiri. Anak dan kerjaya - ini adalah model keluarga baru.

Secara definisi, seorang ibu adalah:

  1. Seorang wanita yang melahirkan satu atau lebih kanak-kanak.
  2. Seorang wanita menaikkan atau menjaga anak-anak dalam peranan seorang ibu .

$config[ads_text] not found

Berapa banyak ibu yang lebih penting sebenarnya, tahu setiap kanak-kanak - dan terutama setiap ibu, nenek, ibu mertua dan ibu angkat, kerana mereka semua penjaga orang kecil yang masih belum menemui dunia. Seorang ibu memberikan anaknya rasa aman, cinta dan pemahaman tanpa batas. Dia adalah orang yang merenung kita pada zaman kanak-kanak dan menguatkan keyakinan diri kita. Perasaan ini tidak berubah pada abad yang lalu. Apa yang telah berubah adalah keadaan dan jangkaan ibu.

Peranan ibu tadi

Pada abad ke-19, ibu itu dianggap sebagai jantung keluarga. Dia memegang segala-galanya bersama: suami, anak-anak dan rumah tangga. Tugas utama mereka ialah membawa anak-anak yang sihat ke dunia dan mendidik anak-anaknya. Perkahwinan adalah lebih penting pada abad ke-19 daripada hari ini. Iman, gereja dan perkahwinan adalah bersama dan janji perkawinan biasanya berlangsung seumur hidup. Tetapi terdapat juga keadaan kurang kemas: kekurangan zat makanan perubatan, peperangan dan musim hujan yang keras menyebabkan kadar kematian bayi yang tinggi - terutamanya di kawasan luar bandar dan pinggir bandar. Ia adalah masa yang sukar bagi para ibu yang banyak menuntut wanita.

Pada abad ke-20 , imej ibu berubah.Reich Ketiga membuat ibu kepada ibu-ibu-ibu yang ramai, dihormati, orang yang dihormati masyarakat. Adolf Hitler juga menggunakan peranan ibu untuk tujuan politiknya: penghormatan seperti salib ibu menghormati wanita itu dan memuji sumbangannya kepada pemerintahan diktator. Dalam kursus lanjut abad ini dan di atas semua oleh pengenalan pasaran pil, wanita itu berjaya membawa kehidupan yang lebih ditentukan sendiri. Kontrasepsi menjadi diterima secara sosial dan bahkan gereja dalam kebanyakan kes tidak mempunyai bantahan terhadap pembiakan sendiri yang ditentukan. Pembebasan itu pecah seperti gelombang gergasi ke atas wanita dan menjelang penghujung abad ke-19, ramai dari mereka tidak lagi mendefinisikan diri semata-mata dan semata-mata tentang kewujudan mereka sebagai seorang ibu.

Ibu hari ini

Pada masa yang lain dalam sejarah adalah tugas ibu yang lebih kompleks daripada pada abad ke-21.Wanita dapat menikmati kebebasan mereka hari ini - dengan atau tanpa pasangan. Ada yang masih hidup dalam hidup mereka dan berasa sangat baik tentang keputusan ini. Lain-lain lambat laun memutuskan untuk menjadi ibu dan berkongsi tanggungjawab dan pendidikan dengan pasangan mereka. Kesamaan ialah kata kunci. Wanita moden adalah ibu kerja yang, seperti pada abad ke-19, mahu melakukan keadilan terhadap segala-galanya: keturunan, lelaki dan pekerjaan. Kesedaran diri mendapatinya dalam semua bidang kehidupan. Dan itulah yang dipersembahkan oleh ibu hari ini kepada anak-anaknya. Ia tetap menarik untuk melihat bagaimana anak perempuan dan anak perempuan anak perempuan kita membentuk peranan baru ibu pada masa akan datang.

Pengarang

Negara Maximiliane

Kategori Popular, Jun - 2019

Top